
A könyvkiadás mint befektetés
Magán könyvkiadáskor az értékesítést is beleszámítva két költségtípussal számolhatunk:
Fix költségek
• olvasószerkesztő, lektorok, korrektorok díjai;
• képek beszerzése / illusztrációk elkészítése – beleértve a logókat is;
• kiadványtervezés-szerkesztés és borítótervezés;
• reklám, weboldal.
A fix költségek példányszámtól függetlenül jelentkeznek, vagyis 1 darab elkészítésénél ugyanannyival kell számolni, mint 3000 vagy 5000 darabnál.
Nem szabad megfelejtkezni arról, hogy maga a mű szintén a befektetés része, egyrészt a szellemi érték és a ráfordított idő együttese, másrészt a szerző egyéb kiadásai, melyek például fotózással, utazással vagy eszközbeszerzéssel kapcsolatban merülhettek fel.
A reklámra és a weboldalra fordított összegek pedig csak elméletileg függetlenek a példányszámtól, hiszen néhány példány eladása sikerülhet nélkülük is, ellenben a nagy számokhoz elengedhetetlenül szükségesek.
Változó költségek
• nyomdaköltség;
• szállítási költségek.
A változó költségek a példányszám függvényében alakulnak, vagyis a darabszám növelésével csökken egy példány előállítási költsége, a fajlagos előállítási költség. E csökkenés látványosan a hagyományos nyomtatáskor érvényesül, mivel ilyenkor egyes részköltségek (nyomólemezek, nyomás beállítása) a példányszámtól függetlenül csak egyszer jelentkeznek. A csökkenésnek persze van egy alsó határa. A nyomdaköltséget sok minden befolyásolja, ezért még maguk a nyomdák se saccolják az árakat. Pontos árat akkor tudnak adni, ha ismert az összes paraméter, vagyis a könyvet árajánlatkérés előtt meg kell tervezni.
Mit tehetsz, ha nincs elég pénzed?
A befektetés fix költségének egy része még a nyomdába kerülés előtt jelentkezik. Végeredményként elkészül a kiadvány elektronikus változata nyomdakész fájl formájában. Ennek a fájlnak a minősége határozza meg a majdani nyomtatás eredményét. Ez a fájl egy kis átalakítással másra is felhasználható, például készülhet belőle digitális kiadvány, sőt reklám célokra is kiemelhetők belőle részletek.
Ezen a ponton meg lehet szakítani a projektet, később is le lehet adni a nyomdába az anyagot, ha a határidők ezt megengedik.
A költségek közül általában a nyomdaköltség a legmagasabb. A nyomdák az alapanyagárakból és az elvégzendő műveletekből kalkulálnak, tehát az ár függ a kiadvány méretétől, a papír típusától, vastagságától, a fedéltől, a kötészeti műveletektől, a példányszámtól és egyéb extra eljárásoktól. A nem szabványos méretek, a különleges bevonatok, eljárások növelik a költségeket, így ezek észszerű használatával spórolhatunk. Egy olcsóbb megoldás azonban kidobott pénz is lehet, ha például gyenge minőségű ragasztást választunk egy gyakori használatra szánt könyvhöz.
Rugalmas gyártás
A piac figyelemmel kísérésével, információgyűjtéssel próbálj következtetni könyved, magazinod várható fogyására! Ha bizonytalan, hogy milyen lesz a fogadtatás, a témája miatt csekély érdeklődésre számítasz vagy nagy a konkurencia, az eladáshoz igazodó, rugalmas gyártással igazodhatsz a megrendelésekhez. Első alkalommal csak kisebb példányszámot nyomtass, amit digitális nyomtatással érdemes megoldani, majd az eladásból származó bevételt forgasd vissza további példányok nyomtatásába! Nem minden kiadványtípushoz ideális ez a megoldás, de az alacsonyabb példányszám mellett más érvek is szólhatnak: egyrészt a megmaradt példányok raktározása később gondot okozhat, másrészt a papírhasználatot környezetvédelmi szempontból is mérlegeljük.
Saját értékesítéssel megspórolható a terjesztés költsége?
Bizonyos összeget muszáj reklámra, marketingre fordítani, hiszen csak azt lehet eladni, aminek a létezéséről tudnak mások is. Az érdeklődés felkeltésére érdemes kihasználni az internetes platformok nyújtotta lehetőségeket. A közösségi médián és/vagy egy weboldal segítségével közvetlenül megszólíthatók a potenciális vásárlók. Egy weboldalon keresztül az árusítás is egyszerűen megoldható. Ismeretlen szerzőként időt kell fordítani egy könyv megismertetésére, egy magazin elindítása pedig még több erőbedobást igényel ezen a téren. Az értékesítés során felmerülhetnek még egyéb, pl. utazási, szállítási költségek is.
Adózás
Fontos tudni, hogy egy könyv vagy újság eladásából származó bevétel a többi jövedelemhez hasonlóan adóköteles. Az értékesítéshez számlaképesnek kell lenni, melynek eleget tehetsz adószámmal rendelkező magánszemélyként, egyéni vállalkozóként, mellékállású egyéni vállalkozóként vagy saját cégen keresztül.
Pénzforrások a könyvkiadáshoz
• Keress szponzorokat a kiadáshoz! A magánszemélyeken kívül szóba jöhetnek intézmények, alapítványok is. A támogatószerzést megoldhatod ajándékkártyák gyűjtésével is.
• Vizsgáld meg a közösségi finanszírozás lehetőségeit: Indieogo, Kickstarter, Crowd Supply.
• Próbálj előre leszerződni kisebb könyvesboltokkal a könyvek vásárlására!
• Keress olyan termékeket árusító üzleteket, ahol kapcsolt áruként szóba jöhet a könyved árusítása!
• Előfinanszírozó megrendelésekkel gyűjts pénzt! Használd kreatívan a közösségi oldalak által kínálkozó lehetőségeket. Ezenkívül jól jöhet egy önálló weboldal, amelynek nagy hasznát veheted az árusításban is.
• Nézz szét a pályázatok között! Olykor egy-egy témát, művészeti ágat, írókat, fiatal művészeket, tudományos munkákat támogatnak.
• A hitelfelvétel a legkockázatosabb választás. Csak akkor javasolt, ha valóban biztos és gyors eladásra számítasz.
Ami sokat segíthet…
Az érdeklődőket, szponzorokat, üzleteket, terjesztőket vagy adott esetben a kiadókat kápráztasd el kész bemutató oldalakkal! Egy látványos fedélterv és néhány oldal – különösen képes könyvek esetén (szakkönyv, szakácskönyv, mesekönyv) – ezer szónál is meggyőzőbb! Segítségükkel könnyebben elképzelhető a majdani könyv, és kézzelfoghatóbbá válik az egész projekt. Bemutatható digitális formában, kinyomtatva pedig még hatásosabb.

Köszönöm, hogy végigolvastad a cikket!
Alkossunk együtt! → Kiadványszerkesztés