Minden szerző álma, hogy művét kinyomtatva is kezébe vehesse. Ennek legegyszerűbb módja, ha szerződünk egy kiadóval, ezután minden mehet a szokásos útján. Ha ez nem sikerül, vagy szívesen elmerülnénk a könyvkészítés rejtelmeiben, akkor érdemes megfontolni a magán könyvkiadást. Egyszerűbb könyv esetén ez igazán kézenfekvő megoldásnak tűnhet, mivel az első lépés, a tördelés máris kihagyható, ugyanis a Word ezt automatikusan elvégzi. Máris indulhatunk nyomdát keresni, és… Vagy nem ennyire egyszerű?
Kezdjük a legelején: kiadóként az alábbi kérdésekkel előbb-utóbb biztosan szembetalálod magadat. Ezért indíts a nagyokhoz hasonlóan, vagyis az aprólékos tervezés helyett először vizsgáld a folyamatot egy kissé távolabbról, és csak ezután dönts a részletekben, például a könyv paramétereiben vagy a példányszámban.
Ezt az 5 szempontot kövesd!
- Mérd fel, várhatóan mekkora igény lesz a kiadványra és kik a potenciális vásárlóid!
- Készítsd el a feladatok részletes listáját! Válaszd ki, melyekkel birkózol meg saját magad, és melyeket bízol másra!
- Előre tervezd meg, miként ismerteted meg a kiadványodat az olvasókkal, majd a vásárlást követően hogyan jut el hozzájuk!
- A költségek tervezésekor vedd figyelembe, hogy könyvnél ugyan a tartalom a lényegesebb, de az eladás szempontjából vitathatatlanul sokat nyom a latba a látvány és a minőség is.
- A végén pedig a könyv eladásával elért eredményeidet, például az olvasótáborod bővítését kamatoztathatod majd a jövőben is.
A továbbiakban a kiadással összefüggő tennivalókat nézzük át részletesebben két szemszögből. Azután könnyebben eldöntheted, melyik megoldás kedvezőbb számodra: a könyvkiadás kiadóval vagy magán könyvkiadás.
HA A KIADÁST EGY KIADÓRA BÍZOD
Korrigálás és szerkesztés
Illusztrációk beszerzése
Tervezés, tördelés
Nyomtatás
Eladás
Végeredmény: részesedés a könyv bevételéből
Útmutató kiadókereséshez és szerződéskötéshez
TEENDŐK MAGÁN KÖNYVKIADÁS ESETÉN
Hurrá, kiadó lettél!
Ellenőrzés és szerkesztés
Az illusztrációkról
Kiadványszerkesztés
Nyomtatás
Értékesítés
A szerző = kiadó = értékesítő végeredménye
A magán könyvkiadás rizikója
Ha a kiadást egy kiadóra bízod
Az első lépés: megtalálni azt a kiadót, aki fantáziát lát a könyvedben, és hasonlóan gondolkodtok a részletekben.
A kiadókkal való tárgyaláskor jól jöhetnek az előre elkészített oldaltervek, amelyek segítségével látványosabban prezentálhatod az elképzeléseidet!
Korrigálás és szerkesztés
A szöveg átadását követően egy sor alapos átolvasás, ellenőrzés és javítás veszi kezdetét. Általában több szerkesztő és korrektor is részt vesz egy-egy mű tökéletesítésében. A kiadók tartalmában és küllemében is színvonalas kiadványok létrehozására törekednek, hiszen ez befektetésük megtérülésének minimális feltétele.
Elsőként a szerkesztő vagy olvasószerkesztő kezébe kerül a szöveg. Gyakorlott szeme kiszűri a logikai bukfenceket, stilisztikai, szerkezeti és egyéb hibákat, zavaró részleteket, ezért itt-ott biztosan változtatásokat javasol.
Ha a könyv egy sorozat részeként jelenik meg, akkor terjedelmében, szerkezetében, esetleg stílusában is illeszkednie kell a többi kötethez.
Az ellenőrzésbe a tartalomtól függően nyelvi és szakmai lektorokat is bevonnak.
A helyesírási korrektor részvétele kötelező: egyrészt javítja a helyesírási hibákat, majd minden változtatásnál nyomon követi a javítások végrehajtását is – ismerve a nyomdai szakmai elvárásokat is.
Magazinoknál, újságoknál gyakran előfordul, de könyvnél se ritka, hogy több író, szerkesztő dolgozik együtt. Esetenként szükséges az írások összesimítása, a tartalmi átfedések feloldása és a szerkezeti egységesítés, ezt a munkát egy szerkesztő vagy a főszerkesztő végzi el.
A kiadó az Országos Széchényi Könyvtártól igényel ISBN-t, a végén pedig gondoskodik a kötelespéldányok eljuttatásáról.
Illusztrációk beszerzése
A kiadó részt vehet a képbeszerzésben, amely történhet archívumokból, vagy új fotók, illusztrációk megrendelésével. Egy kiadó általában tisztában van a nyomdai technológiákkal és a minőségi elvárásokkal, így segítséget nyújthat a nyomdai célokra alkalmas képek kiválasztásában.
Tervezés, tördelés
Az előzetes elképzelések alapján a könyvtervező grafikus és a műszaki szerkesztő közreműködésével meghatározzák a leendő könyv pontos paramétereit (méret, papír stb).
A szerkesztő átadja a kijavított, végleges anyagot a kiadványszerkesztőnek (grafikus/tördelő), aki ez esetben a kiadó vagy a nyomda munkatársa.
Elsőként a tipográfiai terv és mintaoldalak készülnek, majd következhet a képelőkészítés és a tördelés, vagyis az oldalak kialakítása.
A kiadó megszervezi a korrektorokkal és a szerzővel a betördelt anyag korrektúrázását is. Ez szinte minden esetben több fordulóban zajlik.
A kiadó gondoskodik a fedél elkészítéséről is. A fedéltervezés sok esetben külön szálon fut a belívektől.
Nyomtatás
A kiadó árajánlatot kér a nyomtatásra, majd a kiadványszerkesztő/grafikus/tördelő közreműködésével eljuttatja a nyomdakész, vagyis nyomtatható fájl(oka)t a nyomdába.
Eladás
A könyv készítése során végig minden döntést marketing szempontok figyelembevételével hoznak meg. A kiadó bevethet eszközöket a könyv sikeréért: reklámoz, könyvvásáron, könyvhéten, könyvfesztiválon bemutathatja a könyvet, pályáztat díjakra, szervezhet író–olvasó találkozót stb.
A kiadó gondoskodik a könyv értékesítéséről. A könyvesboltokba a könyvek többsége terjesztői hálózatokon keresztül jut el. A kiadók egy része működtet saját könyvesboltot, bolthálózatot. Ma már szinte minden kiadó rendelkezik internetes könyváruházzal, itt folyik a digitális könyvek árusítása is.
A kiadó finanszírozza a könyvvel kapcsolatban felmerülő költségeket, egy-egy könyv megjelentetése időnként komoly befektetés a részéről.
Emellett akadhatunk olyan kiadói ajánlatra is, amelyben a szerzőnek jelentősebb összeggel hozzá kell járulnia könyve finanszírozásához. Ezzel a megoldással a kiadó kockázata jócskán lecsökken.
Ma már létezik online elérhető kiadó-nyomda-webáruház kombináció is, ahol a kézirat leadását követően gyorsan és viszonylag olcsón elkészül egy könyv, és rögtön ki is kerül a webáruház polcaira. Kedvező lehet ez a megoldás az egyszerűbb, szöveges, szabványos külalakú könyveknél.
Végeredmény: részesedés a könyv bevételéből
A szerző honoráriuma a kiadóval történő megállapodás alapján történik: vagy egy konkrét összeg, vagy az eladott példányszámok alapján kalkulált díj, illetve ezek kombinációja. A végeredmény a szerző számára sokszor okoz csalódást, hiszen részesedése az eladási árból körülbelül 8–10%, és sok esetben ez is lassan, az eladások ütemében folyik be. Egy könyv árának jelentős részét (nálunk 40–60%) a nagy- és kiskereskedelmi árrés képezi.
ÚTMUTATÓ KIADÓKERESÉSHEZ ÉS SZERZŐDÉSKÖTÉSHEZ
• Ha megtetszik egy közelmúltban megjelent könyv, nézd meg, melyik kiadó adta ki, ki tervezte, hol nyomták. A könyvek impresszum oldalán (általában a 4. oldalon vagy az utolsó oldalakon) megtalálod az összes adatot. Keresd további munkáikat!
• Érdeklődj a kiválasztott kiadónál, hogy mekkora figyelmet tudnak szentelni egy-egy könyvnek, és milyen marketingeszközöket vetnek be eladáskor.
Hogyan érvényesül majd a könyved a hasonló témájú kiadványok között? Reklámokkal vagy a boltok, illetve a webáruház polcain való elhelyezéssel hogyan hogyan irányítják az olvasók figyelmét a könyvedre?
• Szerződéskötés előtt érdeklődj a könyvkészítés körülményeiről.
• Végül a legeslegfontosabb: szerződéskötéskor feltétlenül olvasd el a szerződés minden pontját, online megrendeléskor az Általános szerződési feltételeket, a homályos részletekre pedig kérdezz rá! A szerződésben rendelkezel a későbbi értékesítésről, az e-könyv lehetőségeiről és a fordításhoz való jogokról.
Teendők magán könyvkiadás esetén
Az előzőeket átfutva talán már látod is magad előtt azt a „csapatot”, amelyet szerző-kiadóként majd személyesen irányíthatsz. Egy kevés plusz energia hozzáadásával akár számodra is hozhat nyereséget a könyved, ráadásként pedig szerezhetsz egy csomó könyvkiadással járó tapasztalatot.
A folyamat szinte megegyezik az előzővel, csak most egy másik szemszögből vizsgáljuk meg.
Hurrá, kiadó lettél!
Barátkozz meg a gondolattal, hogy mostantól…
…örömmel veszed a hozzáértők javaslatait, észrevételeit – az őszinte bírálatok segítségedre lehetnek;
…„kiszervezel” feladatokat, hiszen aki mindent egymaga csinál, az elveszhet a részletekben – ez a javításoknál is fontos, ugyanis az általad ejtett hibákat mások könnyebben észreveszik;
…a marketingcélok érdekében érdemes megosztani „titkokat” a könyv születésének körülményeiről;
…a figyelmed egy szelete mindig a határidőkön lesz – az idő valóban pénz!
Ellenőrzés és szerkesztés
Magánkiadáskor általában maga a szerző tölti be a szerkesztő-főszerkesztői posztot (persze ez nincs kőbe vésve). Kérdés esetén meg kell hozni a döntéseket, össze kell hangolni a teendőket, gondoskodni kell a kapcsolattartásról és határidők betartásáról. A főszerkesztő felelőssége egyrészt a teljes anyag pontos rendszerezése, sorrendbe szedése, a képek, ábrák helyének meghatározása, esetenként a név- és/vagy tárgymutató szerkesztése, a címnegyed tartalmának szerkesztése. Gondoskodni kell a fedél anyagának összeállításáról, a pontos szövegről, képekről, támogatói logók beszerzéséről is.
Mielőbb vedd fel a kapcsolatot egy olvasószerkesztővel, akinek szakmai bírálatait, javaslataid elfogadod. Fontos elvárás vele szemben a kiadói olvasószerkesztői tapasztalat. A javítások legtöbbször a szerkezeti egységesítéssel kapcsolatosak, de előkerülhet ilyenkor logikai hiba vagy értelmetlen rész is.
Ne feledd, ha egy könyv jól tagolt, szerkezete és tipográfiája is a tartalomnak megfelelő, akkor az olvasó könnyebben eligazodik benne és segít megérteni a mondanivalót! Nem kérdés, hogy egy könyvvel szemben ez alapvető elvárás.
Szakkönyvnél kötelező a megfelelő lektorálás, fordításoknál pedig a nyelvi ellenőrzés.
Bármilyen nyomtatásban megjelenő kiadványnál az általános helyesírási szabályokhoz jobban ragaszkodunk, sőt az átlagosnál még szigorúbbak az elvárások. A kéziratot ajánlott olyan gyakorlott korrektorral (akár több korrektorral is) átolvastatni, aki tisztában van a követelményekkel. Egy művet rendszerint többször is megolvasnak a készültség különböző állomásain, ilyenkor ellenőrzik a korábbi javítások elvégzését is. Sokan gondolnak hálás szívvel a korrektorokra, amiért annyi hibát megtalálnak – még a nyomtatás előtt.
Ezek a javítások mindig a tördelés előtt történnek. A sorrend megfordítása, vagyis a tördelés utáni nagyobb javítások, átszerkesztés, egységesítés okozhat akkora változást, hogy az addig elvégzett munka akár feleslegessé is válhat. A vártnál több javítás megnöveli a költségeket, sőt a nyomdai leadás határidejét is veszélyezteti.
Több szerző esetén szerkesztő-főszerkesztőként fontos a kéziratok egy kézben tartása, gondos átolvasása, szerkezetének és stílusának egységesítése.
A könyvek és könyv jellegű kiadványok egyértelmű azonosítására az ISBN szolgál. ISBN igénylésével hazánkban az Országos Széchényi Könyvtárban működő irodához kell fordulni. A szolgáltatás ingyenes.
A kiadványok nyomtatott és elektronikus változatai különböző ISBN-t kapnak.
Könyveknél a kedvezményes 5% áfa csak ISBN alapján érvényesíthető.
A kiadványokat a szállítási, kereskedelmi forgalomban való egyszerűbb nyilvántartás érdekében vonalkóddal is ellátják, amely könyv jellegű kiadványok esetén az ISBN alapján hozható létre.
Az elkészült kiadványokból a kötelespéldányok eljuttatása az Országos Széchényi Könyvtárba a kiadó felelőssége, azonban a nyomdák többsége átvállalja a csomagküldést.
Az illusztrációkról
A fedélre legtöbbször kerül valamilyen illusztráció, emellett érdemes a könyv belsejébe is képeket, ábrákat tervezni. A vizuális tartalom izgalmasabbá tehet egy könyvet vagy bármilyen kiadványt, a nehezebb írások megértését pedig segíti. A nyomdászatban a képek minőségével szemben szigorúak az elvárások. Képelőkészítéskor gyakran lehet találkozni méreten aluli, homályos vagy problémás színű képekkel.
A képek, ábrák beszerzése:
• saját kezűleg készített felvételek, ábrák,
• megbízott illusztrátor vagy fotós készíti el,
• kész kép vásárlása a készítőjétől vagy képügynökségektől,
• ingyenes képgyűjteményekből – a szerzői jogokat érdemes előre ellenőrizni a jogosulatlan felhasználás elkerülése érdekében.
Kiadványszerkesztés
Tördeléssel, nyomdai előkészítéssel megbízhatsz egy független kiadványszerkesztőt vagy egy grafikai stúdiót, a nyomdák egy része pedig alkalmaz saját szakembert. Egy jól képzett kiadványszerkesztő szinte mindent képes megtervezni és szerkeszteni, azonban egy szűkebb területen mozog igazán otthonosan (könyv/újság, csomagolás, meghívók, dekorációs és reklám célú anyagok, logók stb.). A megfelelő stúdió/kiadványszerkesztő megtalálásában sokat segíthet a referenciák böngészése.
A kiadványszerkesztővel érdemes időben felvenni a kapcsolatot. Az alábbiak egy részével meg is bízhatod, és mindenképpen egyeztesd vele az elképzeléseidet:
• a kiadvány megtervezése,
• képek beszerzése, minőségük ellenőrzése,
• illusztrátorral való egyeztetés,
• ábrákkal kapcsolatos elvárások,
• javaslat korrektorra,
• árajánlatkérés a nyomdától és nyomda kiválasztása.
Egy kiadvány tördelésébe csakis abban az esetben vágj bele, ha tisztában vagy a nyomdai elvárásokkal, hibalehetőségekkel. Word vagy hasonló szövegszerkesztő program tipográfiai szempontból sem megfelelő és a nyomdai leadáskor is akadhatnak miatta problémák. Tördeléshez kissé bonyolultabb, kifejezetten nyomdai célokra tervezett programokat használunk.
Nyomtatás
A nyomdai árajánlatokat érdemes időben beszerezni. Persze nem évekkel előre, hiszen az árajánlatok csak rövid időre szólnak. A kiválasztott nyomdával hasznos az időpontegyeztetés, ha számít a megjelenés dátuma. A nyomdák a szerteágazó műveleteikre szoros ütemtervet készítenek, és különösen csúcsidőben igen komolyan veszik a határidőket.
Értékesítés
A könyv árusítása a legvégső fázis, és az elején még korainak tűnik foglalkozni vele, a kezdő lépéseket mielőbb meg kell tenni: bemutatkozást boltokban, rendezvényeken, saját weboldalon, Facebookon, Instagramon, minél több platformot kihasználni, kapcsolatokat építeni, reklámozni, elindítani a marketinget.
A termék terítésével megbízhatsz egy terjesztői hálózatot is, bár ez a legköltségesebb megoldás. Ebben az esetben a terjesztővel is időben fel kell venni a kapcsolatot.
A szerző=kiadó=értékesítő végeredménye
Ha az eladásokból származó bevételekből lerovod az adókat + kifizetted a befektetőket (ha voltak), a megmaradt összeg máris a tiéd.
Ráadásul a kiadás joga is biztosan nálad marad, így bármikor újra kiadhatod, eladhatod, vagy akár lefordíthatod, és külföldön is értékesítheted a művedet.
A magán könyvkiadás rizikója
Amíg nem tudod eladni a könyveket, a pénzed benne parkol. Az érdeklődést viszont bármikor újra ráirányíthatod például reklámozással, vagy a Facebook-oldalad, weboldalad aktivitásának növelésével, melyeken keresztül akár bonyolíthatod is az értékesítést.
Rövid összegzés
- Ha kiadó adja ki a művedet, akkor az olvasószerkesztői jóváhagyás után már csak a korrektúrafordulókban kell részt venned, de könnyen megeshet, hogy már ezzel se lesz gondod.
- Normál esetben az egészet a kiadó állja.
- A honorárium meglepően alacsony, az írásra fordított energia esetenként nem térül meg.
- Ha saját magad adod ki a művet, akkor egy sor izgalmas feladatod lesz. A minőség érdekében vonj be szakembereket is!
- A befektetés költségeit állnod kell.
- Az eladásban megállapodhatsz egy terjesztői hálózattal, egy kiadóval vagy egy bolttal (általában bizományos értékesítést vállalnak), de saját magad is árusíthatod.
- Ha az eladást másra bízod, csak magasabb eladott példányszám mellett lesz nyereséges a befektetésed.
- Saját terjesztéssel a bevétel nagy része a tiéd lesz. Sikeres eladás esetén a befektetésed megtérül.
Köszönöm, hogy végigolvastad a cikket!
Alkossunk együtt! → Kiadványszerkesztés